Seuraamusmaksut osaksi ajoneuvojen ja niiden osien markkinavalvontaa

Markkinavalvonnalla varmistetaan, että myytävänä olevat ja maahantuodut ajoneuvot ja niiden osat ovat turvallisia terveydelle, omaisuudelle ja ympäristölle ja että ne eivät oikein asennettuna ja käytettyinä aiheuta vaaraa. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom voi 1.3.2021 alkaen antaa velvollisuuksien rikkomisesta yritykselle enintään 30 000 euron seuraamusmaksun.

Traficom valvoo ajoneuvomarkkinoita valvovana viranomaisena, että ajoneuvojen, niiden perävaunujen sekä niiden osien valmistajat, valmistajan edustajat, maahantuojat tai jälleenmyyjät, kuten verkkokaupat, huoltoasemat, vähittäiskaupat, autokaupat ja varaosaliikkeet myyvät vain vaatimukset täyttäviä tuotteita.

Lisätietoa jäsentiedotteessamme sekä Tieliikenteen markkinavalvonta

AKL:n Kuluttajansuoja ja virhevastuu -verkkokoulutus

Oletko jo tutustunut uusiin AKL:n verkkokursseihin? Kuluttajansuoja ja virhevastuu verkkokoulutuksessa käydään läpi tarinoiden avulla seuraavat asiat: virhevastuu, tiedonantovirhe, reklamaatio ja tavarantarkastajan käyttö, elinkaariajattelu, neuvontavelvollisuus, kotimyynti ja etäkauppa, vaihtoautolomake ja hinta-arvio. Koulutuksessa kuvattavat asiakastilanteet ovat todellisia Kuluttajariitalautakunnan esimerkkejä. Katso esittelyvideo ja osta koulutus verkkokaupasta