Ehdotus laiksi liikkumisvapauden ja lähikontaktien rajoittamisesta – Yhteistoimintaneuvottelujen aloittaminen

korona-maski

Ehdotus laiksi liikkumisvapauden ja lähikontaktien rajoittamisesta voimaan todennäköisesti Helsingin, Espoon, Vantaan, Kauniaisten ja Turun kunnissa – Yt-neuvottelujen aloittaminen

Hallitus on antanut eduskunnalle esityksen (HE 39/2021) laiksi liikkumisvapauden ja lähikontaktien väliaikaisesta rajoittamisesta.
Hallituksen esityksen läpimeno eduskunnassa ei ole tätä kirjoitettaessa vielä varmaa. Tässä tilanteessa on kuitenkin syytä alkaa varautumaan liikkumisrajoitusten voimaantuloon.

Liikkumisrajoitusten toimeenpano edellyttää erillistä asetusta. Tässä vaiheessa tiedossa on suunnitelma rajoittaa liikkumista Helsingin, Espoon, Vantaan, Kauniaisten ja Turun kunnissa. Asetuksella määrätään myös rajoitusten voimassaoloajasta. Kauppojen aukioloa ei kielletä. Liikkumisrajoituksilla on kuitenkin suora vaikutus kuluttajien mahdollisuuteen vierailla autokaupassa.

Autohuolto ja katsastus ovat jäämässä hallituksen esityksen mukaan liikkumisrajoitusten ulkopuolelle

Hallituksen esityksen mukaan liikkuminen työtehtävien vuoksi on sallittua. Käytännössä esimerkiksi korjaamotyöntekijä, katsastusalan henkilöstö sekä automyyjät, jotka eivät voi tehdä työtään etäyhteyden kautta voivat kulkea työpaikalleen.

Maskipakko
Mikäli lain pohjalta annetaan erillinen asetus, tulee maskipakko voimaan todennäköisesti Helsingin, Espoon, Kauniaisten, Vantaan ja Turun kunnissa sijaitsevilla työpaikoilla riippumatta siitä, onko työpaikalla mahdollista säilyttää samassa tilassa etäisyydet.
Kasvomaskin tai hengityssuojaimen käyttöpakon rikkomisesta voi seurata sakkorangaistus.

Jäsenten tiedostoista löydät lisätietoa, mm. valmiin lomakepohjan todistukseksi työpaikalle kulkemiseen, mikäli työntekijä ei voi tehdä työtään etänä sekä tietoa yt-neuvotteluihin liittyen.